Moest ja mullidest. Pohjanheimoga.
Oma järgmise loo märtsi- ehk naistepäevakuu sarjast tingliku
pealkirjaga „Naised ja mullid“ pühendan naiste, aga miks mitte ka meeste, jaoks pea sama olulisele teemale. See on mood. Teema, mis rahvuslikku mõõtu erutuse
tekitab vähemasti kord aastas vabariigi aastapäeval ja sellele järgneval
nädalal, kui kõik, oldagu siinkohal ausad, peoõhtu fotosid lappavad ja
ajalehed-ajakirjad, mis kleidiparaadi kajastavad, müüvad kui mühin. Vastuvõtu
külalised manitsevad naljatamisi üksteist enne fotokaamerate valgusvihku
sattumist kõhtu sisse tõmbama, kleidisiilult kortse siluma ja frakireväärilt
tolmkübemeid eemaldama, et meie kohalikult moekeisrilt Aarne Niidult mitte pragada
saada. Omamoodi on just temast saanud „kuri kuningas“, kes kiidab tublimaid,
kuid nahutab ka küllalt kriitiliselt eksinuid. Olgu siinkohal teisele poole
vikerkaart saadetud tervitused kadunud etiketiguru Maaja Kallastile, kes meid läbi
aastate õpetanud ja utsitanud. Küllap vaatavad ärevusega hinges nii ekraani kui
järgnevaid fotogaleriisid aga ka teised disainerid – nii moe-, ehte kui ka
aksessuaaridisainerid - kes aastas kord oma loominguga nii erakordselt suure
auditooriumi ette astuvad, muuhulgas üksteisega sõbralikult konkureerivad. Võib
ju pillata pisut üleolevaid repliike stiilis pingviinide paraad või
kleidiralli, aga tegemist ongi eesti disaini suure etteastega kõige ehedamal kujul
ning seda Eestile nii olulisel päeval ja ka oluliste kandjate ehk tegelikkuses suurepäraste
moesaadikute seljas. Seda ei tohiks minu arvates mitte halvustada. Vastupidi,
peaksime kõik uhkusega tooma esile erilised õnnestumised (ja mitte tögama ivake
eksinuid) ning hüüdma vähemasti südames, kui mitte kõval häälel, „Elagu Eesti
disain!“.
Kui võrrelda moodi mullidega, kangastub mulle kui mõlema
valdkonna siirale
austajale rida paralleele. Nii ühe kui teise sünd ei ole lihtne. Kui
mõtelda, kui palju eelneb tööd ühe pudeli kvaliteetvahuveini jõudmiseks me
armastatud pokaalidesse pakkuma unustamatut naudingut või millist loomingulist
impulssi ja meisterlikku sooritust, vahel ka magamata öid, eelneb ühe imelise
õhtukleidi kandmiseni loetud tundideks pidulikul õhtul, paneb see esimese hooga lihtsalt
pead vangutama. Jah, on neid, ja see on samuti täiesti OK, kes siiralt arvavad,
et selline
mäng ei ole küünlaid väärt. Aga on ka neid, kelle jaoks kultuuri – nii moe kui toidu- ja joogikultuuri
– edendamine on omaette väärtus ning teatav metseenulus käib siinkohal samuti
asja juurde. Seda
muide igal pool maailmas, suurtes moemekades muidugi eriti. Mis kogu selle pingutuse aga erakordselt
nauditavaks teeb ning me valikutele ka praktilise õigustuse annab, on
vaieldamatult kvaliteet. Sellest ei saa üle ega ümber. Kui mõtelda, kellega
arutleda moe, mullide ja ülima kvaliteedi teemal sügavuti, ei ole kahtlust – mu
enese imeline sõber ja „ihudisainer“ (nii nagu kirjeldavad me suhet moeajakirjanukud) Ülle Suurhans Pohjanheimo – imeline naine ja me enda rahvuslik aare ilma
Nokiat või spunki edasi otsimata. Palusin Ülle enesega mõtisklema ning ta oli
lahkesti nõus.
Ülle, kui räägime moest ja mullidest, eeskätt kõrgmoest ja
väärikaimatest vahuveinidest, siis lisaks tohutule tööle on mõlema puhul üldiselt
tunnetatavateks märksõnadeks ka glamuur, pidulikkus, sündmus (mitte juhus), aga
ka trendid ning uued tuuled. Kui vahuvenimaailmas, nii nagu veinimaailmas
üleüldiselt, on trendikas otsida midagi erilist – nn kombinaatide
kõrval teevad üha enam ilma väiketootjad ning kenasti edeneb ka nn slow production, biodünaamiline ja jätkusuutlik veiniviljelus, siis
kuidas on moega?
Kui mõtlema hakata, siis on siin tõesti päris palju sarnasusi.
Ma ei olegi varem otseselt selliseid paralleele tõmmanud või seoseid otsinud.
Aga jah, need on täiesti olemas. Ka moemaailmas on tänase kiir- ja massimoe
kõrval jätkuvalt kindel koht kvaliteedil, mida suudavad pakkuda just väiketootjad,
kes valdavad visualiseerimise kunsti, mida mood on, just kvaliteedi
aspektist ning
ka need, kes pakuvad klientidele personaalset lähenemist. Loomulikult meisterlikku
konstrueerimist ja laitmatut sooritust. Ka käsitööd. On asju, mida mitte kunagi
ei asenda masinad. Need asjad sai viimasena ka üles loetletud.
Mis on märksõnad, mis inspireerivad konkreetselt sind?
Turvalisus, funktsionaalsus,
long lasting ja vintage. On ju tore, kui sinu loodut hinnatakse niivõrd, et seda
kantakse ja seda on võimalik kanda ka järgnevate põlvede poolt. See on ülim tunnustus ja kõike seda
väärt, mis loomisprotsessile eelneb ja järgneb.
Kuitahes klišeena see ka ei kõlaks, mis on moes?
Raske öelda, mis ja kas
peabki. Stiil on alati moes ja sellest võikski lähtuda. Tooksin siinkohal esile
sellised märksõnad nagu isikupära, kvaliteet, avatus, enese usaldamine.
Aga nüüd mullide juurde. Milline on sinu suhe vahuveinide ja
nende elitaarseima esindaja šampanjaga?
Kunstiline, võiks ütelda. Mida ma selle all silmas pean, on
see, et hindan šampanjat eeskätt kui kunsti, mitte selles sisalduvaid alkoholiühikuid.
Lisaks on tegemist väga inspireeriva joogiga. Seda leidub ikka kapis nii tähistamiseks kui ka
lohutuseks. Ehk nagu on öelnud Napoleon Bonaparte – kui võidan, joon seda tähistamiseks,
kui kaotan, siis lohutuseks.
Milline on vahuvein, mis sobib sinu maitse-eelistustega?
Kui on nii öelda kindla peale minek ehk soov nautida midagi
etteaimatavalt heakvaliteedilist, siis on selleks Veuve Clicquot. Aga et minu
puhul ei ole tegelikkuses liiga palju kategoorilisi väiteid või raamides tegutsemist, siis
tegelikkuses meeldib mulle katsetada ja seda ka šampanjade puhul. Täiesti teadlikult
tellin Prantsusmaal restoranis veinikaardilt valikuid tehes mulle seni
tundmatuid mulle ja olen leidnud nii väga meeldivaid šampanjasid kui ka pettumust
valmistavaid jooke. Aga selline testimine on väga hea, avardab maailma, soovitan seda kõigile, kel võimalus. Üldse,
Prantsusmaal joodagu ikka prantsuse veine ja vahuveine ning Itaalias itaalia ja
Hispaanias hispaania omi. Mul ei tule mõttessegi Itaalias juua prantsuse veine
või vastupidi. Toit ja jook on mõeldud koos tarbimiseks ja ei ole paremat
kooslust kui kohalik toit ja kohalik jook.
Millisel puhul lubad enesele klaasikese ning millises
seltskonnas seda jumalikku nestet eriliselt naudid?
Viimased toredad elamused olid seotud terve päeva kestnud
fotosessiooniga
imelises eesti mõisas, kus üheks peategelaseks portreteeritava daami
kõrval šampanja. Sain aru, kui palju elevust kõigis võtetel osalejates võib
tekitada mitte üksnes jook, vaid ka haruldased klaasid, nende hoolikas valik
ning lood nende juurde, šampanjast rääkimata. Samuti kui rahustavalt mõjub
kliendile, kes ei seisa iga päeva fotokaamerate ees, pokaalike kihisevat –
ainuüksi mulli jooks klaasis mõjub sedasi. Meditatsioon milline! Ja sellise
täispika tööpäeva kokkuvõtteks loomulikult pokaalike, et arutada tehtut ... Ja ega teinekord täiesti
üksi õhtul kodus eriti hea šampanja ei ole ka üldse paha – paneb mõtted jooksma
ja kihisema.
Et lõpetada moevõtmes, üks vihje kõigile selle blogi jälgijatele: oodata on just moe ja mullide harmoonilisest kooskõlast sündivat uut kollektsiooni. Midagi, mida ma varem ei ole teinud, kuid mis inspireerib mind hetkel sedavõrd, et kõik mõtted keerlevad selle uue avantüüri ümber. Millal, kuidas ja kellega koostöös, sellest õige pea.
Püsige lainel, moe- ja mullisõbrad!
Kogumas inspiratsiooni sel aastal 180ndat juubelit tähistavas kuurordis. Foto: Loo autor. |
Kommentaarid
Postita kommentaar