Sommeljee tööst ja trendidest. Mullidest ka. Siigur restoranide peasommeljee Sander Kink avab teemat
Intervjuu Siigur restoranide peasommeljee
Sander Kink-iga
*Siigur restaurants ehk Siigur
restoranide ketti kuuluvad aastaringselt avatud rannarestoran OKO, Tallinna
linnapiiril Miiduranna alguses asuvad NOA ja NOA peakoka pool, Pirita restoran
Tuljak ning Paju Villa Nõmmel.
Sander, alustan juttu sinuga
meeldetuletusest meie esimesest kohtumisest ligi aasta tagasi. Sinust õhkuv professionaalsus,
ülim takt, aga mis peamine, igast su mõttearendusest me kohtumise ajal kiirguv siiras
soov pakkuda oma klientidele parima toiduelamuse kõrval ka parimat võimalikku
joogilelamust, oli väga inspireeriv. Meenuvad su tookord väga eneseteadlikult,
samas mitte upsakalt öeldud sõnad: „Ma oskan liita-lahutada,“ pidades silmas,
et tead, mis on toidu- ja joogimaailmas hea ning tunned selle ka eksimatult ära.
Kuidas sa seda tead ehk kuidas ja miks sai sinust sommeljee?
Aastaid
tagasi, kui käis mingi click ja
tekkis veinide vastu suurem huvi, tundusid põnevatena pigem just prestiižsed
high-class udupeened joogid. Arvasin, et see defineeribki hea sommeljee, kes
rohkem kallist ilusa nimega veini kliendile maha suudab parseldada. Oli
veendumus, et kallis vein = hea vein.
Ajapikku
olen, vähemalt enda puhul, täheldanud, et veinimaailmas ei eksisteeri ühetimõistetavat
head ja halba. Peab pigem pihta saama, mis, millal, miks, kus ja kellele.
Maitse-eelistused on tohutult erinevad. Geneetika x backround + tuju + toit + seltskond + (ilm – kuufaas (päriselt ka!))
– kõik mängib rolli. Ehk siinkohal parandaksin sind: ei tunne kindlasti alati
eksimatult ära, mis on hea.
Kui rääkida Siigur
Restaurants grupi klientide maitse-eelistustest, siis restoraniti on need
erinevad. Asi pole vist isegi niivõrd kliendis, kuivõrd selles, kuidas majade
personal ise mingit jooki tajub, esitleb, või millise meeleolu mingi resto
atmosfäär, toit jne külalises tekitab. Ja sealt ka erinevad suunad. Statitsika
näitab päris hästi, millised joogid millises restoranis populaarsemad on ning
seda arvesse võttes üritan neid ka vastavalt nõudlusele järjest täpsemini
positsioneerida. Eelmiste hooaegade veinikaartide müügistatistikast ja külaliste
tagasisidest õppides tunnen, et järk-järgult valmivad järjest paremad kaardid
nii kontseptsioonis kui ka kvaliteedis.
Kui mitu veinikaarti sinu taktikepi
all täna Eestis kundesid rõõmustab? Kui palju on sul selle kõige juures mänguruumi
ning milliseid hetki oma töös naudid enim?
5 restorani
= 5 kaarti. Alati peab arvestama kõikide osapoolte „taktikeppidega“ - importijad,
restoran ja päeva lõpuks kõige olulisem – külalised. Ideaalis on vaja saavutada
sümfoonia kõigi kolme vahel. Kui see juhtub, siis tõepoolest on hea meel.
Kuidas tundub sulle töö sommeljeena maailmas,
mis on pidevas muutumises ehk maailmas, kus ka toidu ja joogiga seotut vallutavad
trendid, seda väiksemate ja suuremate lainetustena (nii on lisaks erinevatele
taimetoitlusel põhinevatele toitumisstiilidele levima hakanud ka vegan veinid,
rääkimata naturaalsetest või biodünaamilistest), millele lisaks pead hoidma
õnnelikud nii oma kliendid kui ka omaniku?
Põnev.
Väljakutsuv.
Eesti on
paraku üsna noor tarbija veinimaailmas. Ülemaailmse mastaabiga trendid jõuavad
siia pigem väikese delay-ga. Seega on
hea vahel vaadata, mida teevad sõbrad Skandinaavias
ja nii natuke meie endi tulevikku ennustada. Pean tunnistama, et olen isegi
kohati mõnel trendil liiga kiiresti sabast kinni võtnud. Elu ikka ja jälle
õpetab, et iga asi omal ajal.
Mis puutub
naturaalsetesse, biodünaamilistesse ja vegan-veinidesse, siis tegelikult need
asjad on juba ammu ühel või teisel moel meie turul olnud. Kõik tootjad ei pea
lihtsalt vajalikuks seda pudelile kirja panna. Pigem need etiketid ise on trend
nende turunduses, I guess...
Millised on üldse trendid, kui püüad võtta
kokku oma töövaldkonna viimase aasta või ka paar, joogimaailmas ja
konkreetsemalt Eestis? Mida eestlane eelistab? Võtame luupi eeskätt
joogikaardi.
Erinevates
ringides erinevad trendid. Järjest rohkem on tõepoolest tõusnud awareness naturaalsete veinide koha
pealt. Sealjuures üsna eelarvamuslik. Suures plaanis küll tarbitakse enamjaolt ikkagi
vanu häid tuttavaid sorte, apellatsioone ja piirkondi.
Mida sa ise toidu-joogi valikul
esmasoluliseks pead?
Mulle
meeldib läheneda asjale originaalselt. Eriti Noa Chef’s Hall-is (Noa peakoka pool nagu oleme harjunud ütlema, autor) on see
võimalik, kuna inimesed tulevad pigem eelarvamusteta ja avatud meeltega ning
usaldavad valikud mulle. Armastan kasutada väikeste tootjate isikupärasemaid
ja originaalse stiiliga jooke, et näidata inimestele, mida veinimaailmal veel
pakkuda on. Seda kõike hoian klassikaga kenasti balansis.
Paratamatult pean küsima sinult suure
vahuveini huvilise ja šampanjaarmastajana, et millised on trendid mullide maailmas?
Kuidas suhestuvad mullidega sinu kunded?
Statistika
näitab, et mull on tõusus. Meie külalistele mull meeldib ja omaltpoolt pakume
seega järjest rohkem erinevaid, isikupäraseid kihisevaid.
Grower-Champagne
on rohkem kõlapinda saanud pigem teadlike tarbijate seas. Ka sellised isendid
on kenasti Tuljakus ja NOA-s esindatud.
Kas mullid pigem aperitiiviks või
kogu õhtu vältel? Kas ja kui kulinaarne peab olema šampanja, et jõuda sinu
joogikaarti?
See oleneb
juba inimesest endast kui väga talle mullid meelidvad. Meil liigub piisavalt
nii aperitiivseid kui ka kulinaarseid.
Kas on sinul sommeljeena võimalik
suunata ka trende ja kui, siis kuidas? Teine küsimus kohe lisaks, kas trende on
vajalik üldse suunata ning kui suur on või võiks olla siinkohal ühe sommeljee
mänguruum?
Mul on
võimalik suunata nii palju kui inimesed ise on valmis, et neid suunataks. Pean tunnistama,
mulle väga meeldib, kui külalisel on huvi mingi joogi vastu. Hea meelega
konsulteerin, suunan ja aitan. Alati.
Sinu käe all pakuvad Siigur
restoranide teenindajad kundedele ka Champagne Drappier ja Champagne Bruno
Paillard tooteid, mis küsija poolt maaletoodavate toodete portfellis. Esimesega
on sul nüüdseks üle poole aasta kogemust, mh oled klientidele pakkunud Eestis
veel mitte nii populaarset sama šampanjamaja Ratafia de Champagne’t ja ka Marc
de Champagne’t. Vaieldamatult pean sinult küsima, kuidas Drappieri hindad?
Drappier on
väga hästi vastu võetud. Stiilipuhas oma täies tõsiduses, kui nii võib ühe
joogi kohta öelda. Pean tunnistama, et nende NV Rosé Brut Nature (NV, st non vintage ehk aastakäiguta šampanja, autor) on selles
hinnaklassis minu enda üks lemmikuid.
Tuleb tunnistada, et see rosé oli eelmisel aastal (2018) ka me erakundede poolt kõige rohkem esile tõstetud. Minule mõnevõrra üllatuslikult just meeste seas. Tavapäraselt meeskliendid pigem rosé'd ei vali. Usun, et siin oli ka sinu kui sommeljee ja kunde maitsesuunaja hea sõna mängus ning tänan sind selle eest! Aga Ratafia ja Marc?
Tuleb tunnistada, et see rosé oli eelmisel aastal (2018) ka me erakundede poolt kõige rohkem esile tõstetud. Minule mõnevõrra üllatuslikult just meeste seas. Tavapäraselt meeskliendid pigem rosé'd ei vali. Usun, et siin oli ka sinu kui sommeljee ja kunde maitsesuunaja hea sõna mängus ning tänan sind selle eest! Aga Ratafia ja Marc?
Drappieri Ratafia ja
Marc loomulikult ise väga tihti oma teed külaliseni ei leia. Need tuleb
lihtsalt õigel ajal õigesse kohta paigutada. Siis on tulemus loomulikult mega!
Ent Bruno Paillard, mis tundeid see tekitab? Maailmas on see maja saanud viimasel ajal väga palju ja väga positiivset tähelepanu. Eestisse aga alles jõudis.
Bruno on meil nii uus, et seda peab veel katsetama. Natuke peetum oma olemuselt võib-olla, aga jällegi, õigel ajal õiges kohas ja let’s go!
Bruno on meil nii uus, et seda peab veel katsetama. Natuke peetum oma olemuselt võib-olla, aga jällegi, õigel ajal õiges kohas ja let’s go!
On sul mõni hea soovitus kohe-kohe
algavaks kevadeks pidades silmas just sinu töövaldkonda?
Ma innustaks
eelarvamusteta avameeli uusi asju proovima!
Kommentaarid
Postita kommentaar